Friday 1 July 2022

Kumpulan puisi menarik karya Rivai Apin

Koleksi pantun Vardapet Apin adalah himpunan contoh pantun menarik yang boleh dijadikan rujukan, dan untuk menambah ilmu pengetahuan kita tentang puisi, pertimbangkan pantun berikut:


"ELEGI"

Apa yang kita boleh rasa tapi tak perlu cakap
Apa yang boleh kita fikirkan tetapi tidak boleh dikatakan?
Jangan sedih, jom teruskan
Kami membawa kebenaran ini kepada bintang-bintangnya, ke negerinya.

Kami tahu itu juga, kerana ada perkataan yang membuat kami terus maju
Pandangan dari tanah kering yang retak, kemudian mengeluh apabila nafas terhenti di dadanya,
Oh, ingatan awak terus mengintai
"Apabila anda takut seperti bayang-bayang di dalam pondok,"
Apabila lampu dipasang.
Cinta itu seperti seorang ayah yang memegang tangannya
Saya kembali seperti zaman dahulu
Bilakah anda akan hidup di dunia ini?

Kami tidak boleh melupakan anda memancing
- Kerana kita mengejar, mengapa kita berlari?
Itulah sebabnya anda ingin memberikan hidup anda
Anda tahu, tiada sesiapa di sana
Tuhan atau tuhan selain daripada yang bernilai untuk kelangsungan hidup
Ribut telah melintasi padang yang sepi ini
Tetapi tanah kita terkubur di padang pasir yang tandus,
Di manakah anda berada di dalam kubur?
Sebarkan api, kami di sini terbakar.
Malam ini kita menanggung kehidupan yang akan dibawa hari ini.

Kami adalah anak kepada seorang bapa
Kami adalah anak kepada seorang ibu
Dan kematian hanya menunggu masa untuk kita
Tetapi kita semua memelihara satu Tuhan.

Adik datang, abang dah tak ada
Mari kita ambil tanah yang rosak ini,
Ini adalah tanah tandus.
Menanggung berat dan sakit bahu
Dan kepahitan akan menang
Cinta iman akan diperlukan
Apa yang kita terima.



"kebebasan"

Atas dinding yang pecah!
Saya berdiri di atas kuda putih saya, seperti kemenangan
Padang dan gunung di hadapan saya
Di udara dengan arka membuatkan saya laparkan bilik

Kemudian masukkan ke dalam dada saya
kepada degupan jantung
Bloom membunuh

Ia datang dengan darah kuda saya
biara-biara taubat
Kemudian saya pergi, և Kami melawat di pantai.




"Acara"

Malam itu menenggelamkan saya di lorong
Dan dia tidak boleh mencabar saya
Saya tahu tidak ada bot
Dan saya tidak akan mengejarnya
Saya juga berada di tangga dan telinga saya berdarah
Sambut orang dengan siulan
Tetapi keputusan awal
Saya kembali bersama mereka
Benci saya, ludahkan periuk gebu jahat ke dalam mulut saya
Dan bunyi ombak kecil mengambil air liur saya.




MacOi

Mac Oi, jika dunia mahukan penjelasan lain
Cinta berkilat apa?
Bagaimanapun, sayangku. Lupa semua
Kerana apa yang ada di hati tidak terbukti hari ini.

Fikirkan penipuan yang licik
Bayangkan lukisan anda yang cantik
Beritahu perkara sebenar
Adakah kejujuran terlalu kedekut?

Begitu banyak cinta boleh meletup
Dan belajar bahasa bukan lagi ciuman palsu
Celupkan kepala anda jauh ke dalam dada anda
Jadi saya tidak malu!

Saya harap awak juga
Kita dilahirkan dari rahim sebegitu
Dan siapa yang bukan putera raja sebenarnya? kami membunuhnya




"Nasib Tiga Editor"

pada dinding yang pecah
Saya berdiri di atas kuda putih saya, seperti kemenangan
Padang dan gunung di hadapan saya
Di udara dengan busur yang membuat saya lapar untuk bermain.

Kemudian letakkan di dada saya
kepada degupan jantung
menumpahkan darahnya

Kuda saya juga berdarah
Dan juga:
Dia diselubungi rasa kesal
Kemudian saya mengalah
Kami melawat pantai

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kerusakan2 Tv. (Bag. 13)

1. BINTANG EMAS-CA14A62 Gambar halus, offset PIF tetap: lihat Z201 (CF5.5 MHz). * Tes: Sentuh Basis Q202, gambar bagus. 2.SHARP-51R200 H...