Wednesday 29 June 2022

Puisi "Di MALIOBORO" karya Goenawan Mohamad



PUISI: "THUA MALIOBORO"
Oleh: Goenawan Mohammad

Untuk seseorang yang mengingatkan saya tentang Iran,
yang terbunuh pada tahun 1965

Saya dapati awak tersenyum, acuh tak acuh
berhampiran Fort Vriedenburg

siapa nama awak? Saya berkata dan anda berkata:
Kenapa awak tanya dia.

Malam mula mengabaikan masa.
Di luar, laluan pejalan kaki telah ditinggalkan.

deretan bangunan
dan lampu depan sepanjang malam

sebagai Pengawal Raja
yang tidak lama lagi akan mati.

Mataram, kata-katamu, citra Mataram

Kenangan berterabur
- kilatan cahaya kemudian hilang - seperti lampu pijar
di kedai kimpalan.

Saya cuba menyambung semula
memendekkan masa
dipisahkan dari awal.

Tetapi tiada apa yang dijelaskan seperti yang kelihatan

Di atas bintang mabuk
oleh sulfur,

bengkak seperti keradangan,

dan bulan yang disedut hilang
balik dari Merapi

awak kata trauma
(mungkin "trakoma?")
dan kata kerja

Dan esok pasaran Los Angeles
akan menyebarkan lagi warna mainan kanak-kanak
Kayu: anak patung pengantin
Merah-Kuning dan Rumah Harapan
dengan lilin

Siapa nama awak?, saya bertanya.
Saya tidak ingat, anda berkata.

(1997)

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kerusakan2 Tv. (Bag. 13)

1. BINTANG EMAS-CA14A62 Gambar halus, offset PIF tetap: lihat Z201 (CF5.5 MHz). * Tes: Sentuh Basis Q202, gambar bagus. 2.SHARP-51R200 H...