Sunday 3 July 2022

Puisi Tentang Nabi "AKU MERINDUKANMU, O, MUHAMMADKU" Karya Gus Mus




"SAYA RINDU KAMU OH MUHAMMADKU" (Penulis: Kh. Ahmad Mustofa Bisri)

Saya merindui awak, wahai Muhammad
Sepanjang perjalanan saya nampak muka-muka yang hilang
Merenung mata yang tidak berdaya
Manakala tangan yang berkuasa
Teruskan mengeksploitasi kelemahan
Saya juga menangis sepanjang masa
Saya sedang mencari tangan
kemanisan
Dari dada nipis meja
Saya terus mendengar bunyi kerepek
Sakit potong berpanjangan
Dan kesombongan dalam tingkah laku
Saya menutup telinga saya
Berharap untuk mendengar daripada anda dari semasa ke semasa
Suara anda nyaring dan menenangkan

Saya rindu awak aha Muhammadka
Beribu-ribu tangan sotong tamak
Seret ke sana ke mari
Mencari mangsa bermakna memakan mangsa
Berpaut pada bumi, ia menghilangkan harapan
Saya juga mempunyai sisa suara saya
Saya cuba telefon

Wahai Muhammadku, wahai Muhammadku!
saudara di mana-mana!
Cakar terkena dengan baik
Pada masa yang sama, mereka terus melakukan kesilapan
Al-Quran dan kata-kata anda hanyalah sarana
Masing-masing berminat
Saya meninggalkannya juga
Saya cuba mencari awak jauh dalam keinginan saya

Saya merindui awak, wahai Muhammad
Ini untuk Abu Jahal Abu Lahab
Susu ramai orang anda
Wahai Muhammadku - selawat dan salam ke atasmu -
Bagaimana untuk melawan gelombang kejahilan
Dan kesombongan yang telah digayakan
bagaimana untuk melawan
Rakyat sendiri? Wahai Muhammad!

Saya merindui awak, wahai Muhammad
Saya sangat rindukan awak.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kerusakan2 Tv. (Bag. 13)

1. BINTANG EMAS-CA14A62 Gambar halus, offset PIF tetap: lihat Z201 (CF5.5 MHz). * Tes: Sentuh Basis Q202, gambar bagus. 2.SHARP-51R200 H...