Friday 1 July 2022

Kumpulan Puisi menarik karya Sujiwo Tejo



stesen tuaku

Bulan di atas stesen kereta api lama
Di sudut bandar dia bertanya bila dia tiba
Apabila lampu padam
hanya menjadi siluet
wisel kereta berbunyi
Mungkin saya akan membawa kenangan saya bersama awak
Saya boleh lihat dari jauh
antara penumpang

bulan lebih terang
Malam ini
untuk menjadikan saya lebih cerah
pemimpi
Ingatan saya
antara rakyat



Mandi


hujan lebat dengan air mata
air mata di pipi saya
Guruh berkelip dengan kecemerlangannya
berkilauan di pipi

Saya fikir anda terdesak
tidak tidak tidak Tidak
butiran koyak
Basuh diri dengan ketawa anda lol
kerana terdesak anda
sia sia sia
hujan lebat dengan air mata
air mata di pipinya
membuang air mata ke lautan
gelak berbuih

bertepuk tangan
ada air mata
sedih
untuk kanak kanak
marah dan tenang
Berbeza sama sekali
adalah kabur
lemah pun sama
Pernahkah anda melihat kekasih saya menangis dan ketawa?
Ia kelihatan berbeza sekali.



Dalam beberapa kes


Orang bertanya bila keburukan kemarahan akan berakhir.
Antara awak dan saya
Daun kara bertaburan
bersabarlah
Saya akhirnya mendapat
pada satu titik

Tunggu
Kurang korban
berakhirnya murka yang jahat
pada satu titik



Atas katil

Sayangku, jangan bersedih
tidur dan bermimpi
negara
pergi ke meja
sebarkan cinta

sambungan vakum
Bahang lawak.
Tanah perlahan, darat perlahan
Sebarkan kekosongan cinta

Selepas beberapa siri cerita impian anda
saya jumpa satu jenaka
dan buat kemudian
anak-anak kamu percaya
Percaya pada cerita lucu
dan buat kemudian
anak-anak kamu percaya
perbualan anda
Jangan bersedih



Dhandangula Sidoashih

Rinduku, cintaku
Selalu bersama
dalam ruang dan masa
sehelai rambut pun tidak
apabila anda mengambil berat
Jika anda melihat dengan teliti
begitu cinta sejati
Seperti Mimi dan Mintuno
Mari kita buat panggilan sosial bersama-sama
Cinta kita tidak bermakna jika kita tidak berkongsi cinta antara satu sama lain



Tali Pinggang Keselesaan II

Duel saguhati yang selesa
sulaman sulaman sulaman kesedihan
Seperti kesedihan saya, kesedihan saya
titisan titisan titisan cinta
Maaf, maaf, maaf

Alam semesta adalah intim.
yang menyemai
S'raya ditabur
meraikan perkabungan

Kadang-kadang cetek, kadang-kadang memalukan
Rentang kaki untuk merangkak
Kaki kita adalah kaki.
bersebelahan dengan nadi
Jantung saya berdegup kencang
apabila tidak apabila tidak
Kami tidak menulis perkataan
kami tidak menunjukkan
kata-kata yang menakutkan



punakavan dan saya

membuat jingle
kaki saya berbunyi
bunyi loceng
kaki saya menggigil
hati saya bergetar
Bila hentak kaki, rasa sengal
Betul-betul di seberang tempat tinggal saya
tempat saya tinggal bersama abang saya

Perjalanan
penyelesaian umur mengembara
menghidupkan perasaan
blur rindu
menjana ketakutan
saya rindu awak sekarang
Sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih, sedih.
Betul-betul di seberang tempat tinggal saya
tempat saya tinggal bersama abang saya



puisi dunia maya

ambil jalan
Jadi dia tidak pernah datang
jiwa dan semua
saya berpeluh
Meletakkan
peluh peluh
berangin
Saya ingat mimpi saya

Saya ingat beban hidup saya
Ya, kini cahaya tanpa badan
Saya akan pergi ke awan

Ini adalah mimpi
Apabila saya pergi

tiada pulangan
kembali ke dunia kita
Di dunia ini
kita tidak akan kembali ke dunia
ya dunia
Jangan kembali, jangan kembali
ya dunia
Jangan kembali, jangan kembali
ya dunia
Jangan kembali, jangan kembali
Tidak lagi
Segunung kerengsaan melanda perut saya
doo doo doo

pembiayaan yang betul
satku sudah tiada

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kerusakan2 Tv. (Bag. 13)

1. BINTANG EMAS-CA14A62 Gambar halus, offset PIF tetap: lihat Z201 (CF5.5 MHz). * Tes: Sentuh Basis Q202, gambar bagus. 2.SHARP-51R200 H...