Saturday 25 June 2022

Puisi : Nyanyian Tanah Ibu - Widji Thukul

Himpunan puisi kuno karya penulis terkenal Indonesia dan luar negara, semakin banyak anda membaca, semakin banyak ilmu yang anda miliki.




Lagu Rumah - Wedgie Takol


Saya menggoncangkan suara saya

Macam angin bergoyang


Getaran menyebabkan muka saya

Saya bercakap tentang

Kedua-duanya

Duduk menghadap parit

Rakyat biasa yang mengalami gangguan bekalan elektrik

okey


bangunan siang dan malam


Kemudian menjadi otot bandar

bangunan kekal

bertaburan di jalanan

rakyat saya menitis

ditutup dengan batu

meluaskan jalan

Bangsaku, diamlah!

terutamanya

orang saya bodoh

(Tetapi minum dalam gelap

Kadang-kadang anda melolong seperti lembu

susu

tiada masa

Macam bagal bungkusan rosak

tiada masa)


Umatku adalah pencipta syurga

saintis

Walaupun tidak terasa

Kerana langit menjilat

Sehingga kini

hutan terbakar


Umatku hamba yang setia

Ini hanya berfungsi dengan senang hati

Dan bangun awal: Bayar hutang!


Puisi: Vijay Thakul 19 Januari 1988

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Kerusakan2 Tv. (Bag. 13)

1. BINTANG EMAS-CA14A62 Gambar halus, offset PIF tetap: lihat Z201 (CF5.5 MHz). * Tes: Sentuh Basis Q202, gambar bagus. 2.SHARP-51R200 H...